Tre tips för en bra filmproduktion

Funderar du på att beställa en filmproduktion? Läs våra tips om vad du bör tänka på.

 1. Tänk igenom syftet med filmen

Ska filmen stärka ditt varumärke, hjälpa dig rekrytera och visa upp en attraktiv arbetsplats? Ska den informera om något eller kanske förklara en process? Eller vill du nå ut med en speciell kampanj? Välj ett tydligt avgränsat syfte!

2. Lägg tid på förberedelserna

Planera dina inspelningsplatser och miljöer. Skapa ett manus så att inspelningen kan flyta på smidigt. Här är det viktigt att engagera medarbetare och andra medverkande så att de är med på vad som förväntas av dem. Kom ihåg att ta hänsyn till GDPR och var noga med att få ett samtycke till medverkan. Tänk efter om det går att ta in ett normkreativt perspektiv. Även om det till exempel finns många medelålders män på arbetsplatsen behöver inte de få störst utrymme i filmen. Visa att du står för mångfald!

3. Planera spridningskanaler

Vem ska se filmen och hur ska den visas? Välj de bästa kanalerna för just ditt syfte och anpassa produktionen efter det. Allt från sociala medier och hemsida till nätverksträffar och personliga möten kan vara rätt för just din film.

Hör av dig till oss, vi hjälper gärna till!