Call to action - Hur gör man?

Poängen med digitala annonser såsom banners, Instagram-annonser eller Adwords är att annonsen bara är fönstret, det är det som kommer efteråt som är viktigt för den som klickar. Om du inte lyckas få åskådaren att klicka, så har du förlorat den poängen. Därför ska vi nu gå igenom tre tips för att hitta en effektiv CTA.

Formulera ditt syfte.
Självklart så är ditt syfte grundstenen i att skapa en effektiv kampanj, men jag vill poängtera att det inte räcker att säga ”sälja mer”. Var mer specifik. Är syftet att generera leads för en ny produkt? Öka varumärkesigenkänning hos en outforskad målgrupp? Ju mer specifikt desto vassare blir din kampanj.

Skapa en nytta
För att skapa ett mervärde för personen som klickar är det viktigt att tänka på varför de ska klicka. Med andra ord, vad är nyttan för dem? Det kan vara att bli inspirerad, lära sig något nytt, få en rabattkod eller liknande. Bra content är grunden till goda kundrelationer så tänk utanför boxen!

Enkelt men vasst
När du har ditt syfte och mottagarens nytta, börjar du förmodligen få en ganska klar bild över vad din CTA kan vara. Tänk på att inte använda för långa meningar eller ord, ditt säkraste kort är att göra det så enkelt som möjligt för mottagaren.

Sist men inte minst, var kreativ och våga testa nya saker. Genom att utvärdera dina kampanjer kan du lära dig vad som funkar för dig!